Odpovědi radních chybí nebo jsou neúplné a zveřejnit je občanům nechtějí. Proč asi?
Ve čtvrtek 30. srpna jsme obdrželi odpověď od
Rady města Česká Kamenice na otevřený dopis, který jsme odeslali
13. srpna, a který si můžete přečíst na našem webu nebo na vývěsce
na náměstí.
Na první pohled nás udivilo, že na
osm položených otázek jsme získali šest odpovědí. Po přečtení
jsme navíc zjistili, že odpovědi jsou buď neúplné,
nebo chybí. Pro lepší přehlednost jsme se snažili přiřadit
jednotlivé odpovědi k položeným otázkám. Upozorňujeme, že jsme odpovědi nijak neupravovali a pokud se zde vyskytují nějaké
chyby gramatické nebo stylistické, neneseme za ně žádnou odpovědnost.
Rozpočet 100.000,- Kč na pouť odpovídá částce vynakládané na pouť
v předešlých letech. S občanským sdružením FESTIVE byla sepsána
smlouva pouze na zajištění kulturního programu. Sdružení zajišťuje
úspěšně obdobný program i pro další okolní města. Agentury vesměs
neúčtují svůj zisk ale pouze zprostředkovávají umělce. Vyrovnání
mezi umělcem a agenturou je otázkou jejich dohody. Výhodnější je
tedy pro město nasmlouvat celý program od jedné agentury, než jednat
s každou agenturou zvlášť. Co se předražené položky týče
(o 25 až 50 %) zde je třeba konkretizovat. Dle našeho pohledu jsou všechny
položky přiměřené.
Dle odpovědi je tzv. vyrovnání (pozn. cena za zprostředkování) na
dohodě mezi umělcem a agenturou. I v tomto případě má však
smysl vypsat výběrové řízení. Část z honoráře umělců
tak jako tak inkasuje zprostředkovatel (agentura) a je jen na odpovědných
osobách (v tomto případě na radních) snažit se získat nejlepší
cenu nebo za vypsaný obnos co nejpestřejší program, ideálně obojí...
V této části zcela chybí odpověď na otázku, proč akci nepořádá
Dům kultury a kino nebo proč nebyla pověřena zajištěním akce
pracovní skupina nebo některá z existujících komisí rady města.
Otázka
Z plakátu je zřejmé, že celá pouť bude probíhat v parku. Znamená to, že náměstí
bude zcela prázdné, bez jakéhokoliv programu? Navíc vše nasvědčuje
tomu, že program je zkrácen pouze na jeden den, oproti tradici (sobota + neděle).
Opravdu došlo ke zkrácení?
Přesunutí do parku je jednou z možností jak udělat celou
akci jinak. Poslední dvě akce Dětského dne ukázaly, že podobné
aktivity zde lze realizovat. Samozřejmě si pořadatelé uvědomují
riziko, které může nastat v případě nepříznivého počasí,
proto je počítáno s omezením pohybu vozidel po parku a celkovou
regulací zátěže zeleně. V dalších letech počítáme s případným
propojením náměstí s parkem přes Nerudovu ulici, ale to bude vyžadovat
navýšení rozpočtu na celou akci (rozpočet města, sponzoři, vstupné).
Vedení města je přesvědčeno, že je na čase začít hledat úplně
novou tvář této tradiční městské akce, a to tak aby kromě občanů
města přilákala i další návštěvníky.
Z odpovědi
se tedy pouze můžeme domnívat, že dlouholeté tradiční místo konání
pouti, tedy náměstí, bude
minimálně letos zcela odříznuté od celé akce. Stejně tak chybí
reakce na zkrácení na jeden den (sobotu) a tak dle informací z plakátu
se můžeme domnívat, že je to opravdu realita. Naopak jsme se v tomto
bloku dozvěděli, že pořadatelé plánují pohyb vozidel po parku! Nikoho z nás
ani nenapadlo, že by toto mohl někdo připustit za jakéhokoliv počasí.
V místě parku byl původně hřbitov, tedy pietní místo, na
kterém je dodnes umístěna Preidlova
hrobka v podobě menší stavby, do které město každoročně
investuje několik desítek tisíc na opravy a údržbu. Srovnávat Dětský
den s Mariánskou poutí nám nepřijde vhodné. Pouť
navštěvuje obvykle mnohonásobně více zájemců, nemluvě o večerním
koncertě. Na akci takového rozměru
nemá park dostatečnou kapacitu.
Mariánská
pouť patří mezi největší akce města a těší se poměrně velké návštěvnosti.
Uvědomujete si, jakou zátěž
bude muset unést městský park,
především o večerním koncertu? Kapacitní možnosti prostoru jsou omezené
a při očekávané návštěvnosti utrpí především místní zeleň.
Považujete za rozumné přestěhovat celou akci z centrálního náměstí
do klidné zóny parku a umožnit tak jeho (byť nechtěnou) devastaci?
???
Na
tento dotaz jsme přímou odpověď nenalezli.
Otázka
Proč nebyla takto modifikovaná podoba pouti propagována již v prázdninovém
dvojčísle Českokamenický
novin? Termín této akce je znám dostatečnou
dobu před jejím konáním a tak tomu nemohla zabránit ani skutečnost,
že v období prázdnin vychází v červenci dvojčíslo. Stejně tak
do pondělí 13. srpna 2012 chyběla jakákoliv informace na
webu města a akce nebyla zaznamenána ani jako pouhý termín v Kalendáři
událostí, který je přístupný přímo z úvodní stránky městských
internetových stránek. Z jakého důvodu nebyla akce avizována?
V době rozhodnutí ohledně změny koncepce Mariánské pouti
byla již provedena uzávěrka Kamenických novin. Důvodů proč k tomu
došlo je mnoho, ale jeden z nejhlavnějších je dlouhodobě
podfinancovaný rozpočet Domu kultury na pořádání kulturních akcí.
To se chce vedení města koncepčně vyřešit při přípravě rozpočtu
2013.
Jedna
z největších akcí,
která se koná každoročně,
by měla být připravována s dostatečným
předstihem. Dle tvrzení je rozpočet příspěvkové organizace Dům
kultury a kino Česká Kamenice dlouhodobě
podfinancován, ale řešení
se za ta „dlouhá léta“ nenašlo…
Navíc zdrojem peněz pro tuto organizaci je městská
pokladna, stejně tak se z této pokladny platí náklady na pouť,
a to ať již z rozpočtu Domu kultury nebo samostatně. Peníze se tedy berou ze
stejného místa, a proto si myslíme, že podfinancovaný
rozpočet kulturního domu přímo nesouvisí
s pořádáním pouti. Proč se neobjevila informace s dostatečným předstihem na webu města alespoň v kalendáři,
jsme se nedozvěděli…
Plakáty, které se objevily na plakátovacích místech, neobsahují
logo (znak) města, ani žádnou zmínku o tom, že náklady
celé akce jsou hrazeny z rozpočtu města. Pouze je zde (nepříliš
podstatná) informace o tom, kdo pouť organizuje. Předpokládáme, že
takové materiály někdo schvaluje, když je akce městem plně
hrazena. Plakát rovněž vykazuje také faktické
chyby (chybně napsané názvy účinkujících).
Jak je možné, že byl plakát v takové podobě vylepen?
Kromě první verze plakátu se již připravuje verze druhého
plakátu aktualizovaná včetně znaku města. První rychlá verze plakátu
vznikla aby byla veřejnost co nejdříve informována.
Originální
odpověď. Proč vlastně něco dělat
jen jednou a pořádně…?
V tuto
dobu je již „druhá verze plakátu“ vylepena a vypadá mnohem lépe. V jednom případě se sice změnil účinkující
a vypadla jedna položka, ale to nový vzhled naštěstí neovlivnilo.
Kulturní program se bude (nově) odehrávat v parku města, kde
bude vybíráno vstupné.
Taková podstatná skutečnost není
zahrnuta v mandátní smlouvě. Kdo tedy bude vstupné vybírat a
komu připadne jeho výtěžek?
Výtěžek vstupného bude použit pouze na další náklady
spojené s poutí. Výběrem vstupného byla pověřena příspěvková
organizace města Dům kultury, která provede přesné vyúčtování.
Vstupné bylo stanoveno v dolní hranici obvyklého vstupného. Výběr
vstupného pak poslouží mimo jiné k informaci jaká je skutečná návštěvnost
pouti. Tato informace může být použita k případnému oslovení
potenciálních sponzorů v příštích letech.
Bohužel
nebylo specifikováno, co znamenají „další
náklady spojené s poutí“ a druhý důvod působí spíše
úsměvně – aby město získalo
statistiky návštěvnosti, musí za to lidé zaplatit…? Tento údaj
může být navíc zkreslený –
ne každý bude chtít navštívit pouť v maličkém parku a
ještě za to platit. Projíždějící turisté, kteří by se „viditelné“ pouti na
náměstí zase rádi zúčastnili,
ji pravděpodobně minou…
V mandátní smlouvě je uvedeno, že mandatář (soukromá
firma) provede mj. "Bourání tábora a úklid rekvizit" v
termínu 9. září 2012 od 9:00 do 13:00. Předpokládáme, že mandatář
toto provede svépomocí a v případě využití zaměstnanců Městského úřadu
Česká Kamenice nebo příspěvkových organizací města bude tato činnost
řádně vyúčtována ve prospěch
města. Prosíme o upřesnění.
???
Na
tuto otázku jsme nenašli odpověď.
Přílohu mandátní smlouvy tvoří položkový cenový plán a
časový program akce. Z cenového plánu je zřejmé, že po sečtení
nákladů na celou pouť nezbývá mandatáři (soukromé firmě) žádná
finanční odměna za organizaci. Je tedy tato činnost "darem" městu Česká
Kamenice?
Viz část první odpovědi: „Agentury
vesměs neúčtují svůj zisk ale pouze zprostředkovávají umělce.
Vyrovnání mezi umělcem a agenturou je otázkou jejich dohody.“
Viz
komentář u následující otázky.
Zjistili jsme však prověřením, že minimálně jedna položka v cenovém plánu je nadsazena o 25 - 50% oproti ceně obvyklé. Došlo před podpisem
smlouvy k prověření jednotlivých položek plánované pouti zástupci
města (např. pracovní skupinou)?
Viz část první odpovědi: „Co
se předražené položky týče (o 25 až 50 %) zde je třeba
konkretizovat. Dle našeho pohledu jsou všechny položky přiměřené.“
Z odpovědi
je patrné, že nikdo žádné
prověření neprovedl. Pokud se vrátíme k odpovědi na první
otázku, najdeme zde „Vyrovnání mezi umělcem a agenturou je otázkou jejich dohody.“ Můžeme
tedy usuzovat, že ono domnělé předražení je „domluvená provize“. Tady je třeba připomenout, že peníze,
kterými disponuje město, jsou penězi veřejnými a je třeba k nim
tedy přistupovat s péčí řádného hospodáře. Jako jedním
z prostředků jak toho efektivně dosáhnout je např. vypsat výběrové
řízení, které umožňuje výběr
nejvhodnější nebo nejvýhodnější nabídky. V tomto případě
však nebyl využit žádný takový prostředek.
Na koci dopisu se již jen
dočkáme sdělení, že radní
nevidí důvod k tomu, aby zaslané odpovědi zveřejnili na webových
stránkách města a raději je zaslali jen emailem. Nač
takové tajnosti?
Vzhledem k tomu, že
jsme byli osloveni několika občany, abychom zjistili, co se chystá o
letošní pouti – jejich slovy řečeno „co
si to zase vymýšlejí, prý má být pouť jen v sobotu, navíc v parku
a ještě máme platit vstupné?“ – rozhodli
jsme se i z našeho vlastního zájmu zjistit, jaký je stav celé věci.
Teorií kolovalo několik a byly více či méně zajímavé i pikantní, ale obáváme se, že odpovědi radních je vyvrátit nepomohly…
Kopii otevřeného dopisu s položenými otázkami najdete ZDE.
Kopii odpovědí radních najdete ZDE.